Ziekenhuizen worden de V&D van de zorg
Afgelopen week moest ik voor een check naar het VUmc in Amsterdam. Op een normale dag is zo’n ritje vanuit Apeldoorn ongeveer een uur, maar het onstuimige weer zorgde ervoor dat het verkeer vanaf Naarden dichtslibde. Door de file deed ik twee keer zo lang over mijn rit.
Gebouwenloop
Toen ik me op de poli excuseerde voor mijn late aankomst werd mij vriendelijk gezegd dat ik er niets aan kon doen. Vervolgens kon ik in de file aansluiten voor de bloedafname, want als er op de weg een file staat, dan werkt dat door in het ziekenhuis. Na de prik was het rennen naar de andere kant van het gebouw om daar buiten adem een longfunctietest te doen. Als je aan je conditie wil werken, dan moet je het VUmc bezoeken.
Testuitslagen
Terug op de poli was ik gelukkig snel aan de beurt. Met mijn ziektegeschiedenis trekt de arts veel tijd uit om mijn situatie te bespreken. Het gaat goed, maar ik ben benieuwd wanneer ik dat dikke dossier van mij nou eens zelf in kan zien. En ik plaag haar met het nieuws dat het UMC Utrecht haar patiënten de testuitslagen geeft zodra ze bekend zijn. Nee, dat zag ze niet zo zitten: “patiënten weten niet wat ze met die gegevens moeten doen.” Het wordt volgens haar al moeilijk genoeg om straks alle gegevens digitaal te krijgen. En het wordt nog moeilijker om de mensen te trainen die met het systeem moeten werken.
Op de VVD stemmen?
Enigszins verbaasd kon ik na dit gesprek 30 minuten op de poli wachten op het maken van een vervolgafspraak. Voor dit contactmoment van 60 minuten heb ik drie uur moeten reizen, 70 minuten moeten wachten en 20 minuten moeten wandelen. Natuurlijk kon ik er niets aan doen dat ik in de file stond. Misschien had ik op de VVD moeten stemmen zodat er meer asfalt zou zijn? Nee, degene die echt verantwoordelijk is voor het fileprobleem is het ziekenhuis zelf!
Disruptieve innovatie
Ik hoef toch niet meer in de file te staan als ik mijn bloedonderzoek en longfunctietest met mijn smartphone kan doen? En Skypen kunnen we al meer dan tien jaar! Het gaat niet lang meer duren voordat er vanuit Silicon Valley een bedrijf opstaat dat met disruptieve innovatie het hele traject van deze checks over gaat nemen. Waar staan de ziekenhuizen dan? Willen ze niet verworden tot de V&D van de zorg, dan maken ze zich druk om twee vragen: Hoe kunnen we het bezoek zoveel mogelijk mijden? En als het ziekenhuis dan bezocht moet worden. Hoe we het verblijf zo aangenaam mogelijk maken? Wie deze vragen kan beantwoorden zal de meest loyale patiënten krijgen.